Czym jest Amazon i jak działa Amazon?
Znamy Amazona jako ogromny sklep internetowy, który sprzedaje produkty, magazynuje je, wysyła do klienta, obsługuje cały proces płatności oraz nawet zwroty. Daje on również możliwość publikacji e-booków oraz książek papierowych drukowanych na żądanie w USA każdemu z nas w Polsce. Jednak czym naprawdę jest Amazon? W tym poście pokażę Ci jak działa ta ogromna firma i dlaczego wzbudza tak wiele emocji.
Czy jest Amazon?
Amazon to przede wszystkim największy sklep internetowy wywodzący się z USA. Został założony w 1994 przez Jeffa Bezosa i na początku był on księgarnią internetową. Zresztą do dziś w tej roli sprawdza się doskonale i Amazon KDP (książki i e-booki) jest działem, które od zawsze mnie najbardziej interesował. Jednak Amazon dzisiaj to ogromne przedsiębiorstwo, które zatrudnia ponad pół miliona pracowników w samym tylko USA.
Amazon dla nas kojarzy się przede wszystkim z ogromnymi możliwościami. Możemy tam sprzedawać własne produkty i dotrzeć do ogromnego światowego rynku (głównie USA), gdzie ludzie kupują bardzo dużo i bardzo chętnie. Dla mnie ten ogromny sklep jest przepustką do sprzedaży eBooków oraz prostych produktów drukowanych na żądanie za pomocą platformy Kindle Direct Publishing na rynku USA i nie tylko. Jednak Amazon to zdecydowanie więcej.
Przede wszystkim głównym założeniem Amazona jest tworzenie biznesu, który się skaluje. Nie koncentruje się on na konkretnym produkcie, ale na skalowaniu oraz na kliencie. Co ogromna skala i klienci mają ze sobą wspólnego?
Amazon działa na wielu płaszczyznach i posiada dziesiątki marek
Amazon posiada mnóstwo marek i różne źródła dochodu. Sprzedaje produkty na ogromną skalę przy pomocy samodzielnych sprzedawców na swojej platformie. Ja jestem jednym z takich sprzedawców. Jednak Amazon wcale nie zarabia najwięcej w tej dziedzinie własnego biznesu. Jak się okazuje jego najbardziej dochodową częścią jest Amazon Web Services, czyli platforma internetowa oferująca hosting, moc obliczeniową itd. w chmurze. Dzięki temu Amazon pomaga skalować biznes innym i sam zarabia krocie.
Amazon posiadając różne źródła dochodu może bardzo skutecznie konkurować w zupełnie innych aspektach własnego biznesu. Wysokie zarobki w jednej dziedzinie inwestuje i obniża np. ceny produktów we własnym sklepie. Dzięki temu jest w stanie łatwo konkurować z innymi platformami poprzez sprzedaż wybranych produktów poniżej ceny rynkowej. Mało kto jest w stanie przetrwać takie działania ze strony konkurencji. To tak jakby ktoś chciał zająć Twoje miejsce pracy i powiedział, że będzie pracować za darmo. Z taką konkurencją praktycznie nie da się wygrać i Amazon przejął w ten sposób ogromną część rynku.
Amazon dominuje i niszczy konkurencję (nawet we własnym sklepie)
Co więcej Amazon dzięki dużej skali posiada ogromną ilość danych. Doskonale wie jakie produkty się sprzedają w jego sklepie. W ten sposób stworzył wiele własnych marek i świetnym przykładem jest tutaj marka Amazon Basics. Pod tą marką Amazon sprzedaje popularne produkty takie jak plecaki, ładowarki, AGD etc. Posiadając tak duża ilość danych sklep Jeffa Bezosa bez ryzyka może tworzyć swoje marki najpopularniejszych produktów i w ten sposób konkuruje ze sprzedawcami na własnej platformie, którzy nie mają w tym starciu szans. Amazon jest w stanie za darmo pozycjonować swoje produkty na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, bo to przecież jego sklep.
Dzięki temu Amazon może sprzedawać więcej, zarabiać więcej i jeszcze bardziej obniżać ceny. Im więcej sprzedaje tym taniej może zamawiać towar u producentów i jeszcze taniej sprzedawać te produkty. Efektem tego jest jeszcze większa sprzedaż i więcej danych. Można to nazwać efektem kuli śniegowej i konkurowanie z Amazonem na niektórych już płaszczyznach jest niemożliwe. Jest to spory problem dla sprzedawców, ale bez wątpienia dla klienta, który oczekuje niskiej ceny i wygody, są tutaj same zalety.
Czy Amazon staje się monopolistą?
Amazon odpowiada za około połowę sprzedaży e-commerce w USA. Jednak jego działania są bardzo korzystne dla wszystkich kupujących, ponieważ oferuje bardzo niskie ceny i dostęp do praktycznie każdego rodzaju produktów. Jak na razie nie wykorzystuje swojej silnej pozycji w negatywny sposób. Przynajmniej w stosunku do klientów. Bardzo ciężko przewidzieć co jednak będzie w przyszłości, ale pewne jest, że firma ta staje się coraz większa i jej celem jest zdominowanie jak największej części rynku. Jest to fakt i Amazon właśnie pojawił się na polskim rynku, gdzie na pewno z czasem odmieni nasz krajowy rynek sprzedaży w internecie.
Historia pokazuje, że Amazon jest w stanie wykupić wielkich graczy i zarazem osłabić ich poprzez sprzedawanie niektórych produktów poniżej ceny rynkowej. Konsumenci zawsze będą kierować się ceną i wybiorą tańszą alternatywę. Jeżeli Amazon zechciałby np. zawalczyć z Allegro w Polsce to prawdopodobnie wykupiłby tą platformę, albo znacząco osłabił swojego jedynego konkurenta. Poskutkowałoby to z czasem sprzedażą i zamknięciem lub stopniowym upadkiem Allegro.
Skupienie na kliencie i ciekawa lekcja od Amazona
Amazon swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim skupianiu się na własnych klientach. Poprzez swoje długoterminowe podejście oraz ogromną skalę jest w stanie sprzedawać bardzo tanio i w wygodny dla klienta sposób. Dla przykładu Amazon sprzedając czytniki Kindle i subskrypcje Prime traci dosłownie pieniądze. Jednak dzięki temu zdobywa wielu nowych klientów. Skutkuje to z czasem większą sprzedażą, mniejszą konkurencją oraz dostępem do nowych danych. Jest to strategia długoterminowa, gdyż zdobywając większą część rynku Amazon może swoje ceny w końcu zwiększyć i zarobić ogromne pieniądze.
Sklep Jeffa Bezosa dając ogromną wartość klientowi zyskał bardzo dużą przewagę. Szybka dostawa, najlepsze ceny i wygoda zakupów - to coś co musiało zaowocować z czasem. Dlatego jest to świetna lekcja dla każdego innego biznesu. Jeżeli prowadzisz lub planujesz stworzyć swój biznes to pamiętaj, że myśląc długoterminowo oraz dając duża wartość klientowi jesteś w stanie odnieść sukces. Nie stanie się to od razu, ale z czasem możesz swoją konkurencję w ten właśnie sposób pokonać.
Amazon nie jest graczem na rynku, ale jest sam w sobie ogromnym rynkiem - to jest główne przesłanie tego wpisu. Ogromna skala działalności Amazona daje do myślenia. Jego działania bardzo znacząco wykraczają poza samą sprzedaż produktów na jego własnej platformie. Amazon posiada zróżnicowane produkty i marki, których większość z nas nawet nie zna. Jednak dzięki temu jest w stanie przejmować kolejne elementy rynku i zwalczać konkurencję, gdyż Amazon staje się rynkiem samym w sobie. Nawet największe marki muszą pogodzić się z tym i sprzedawać swoje produkty na Amazonie.
Co to oznacza dla Ciebie i dla mnie?
Amazon to bardzo ciekawy twór naszego współczesnego świata. Nie ważne czym się zajmujesz - warto być na czasie w temacie Amazona. Jeżeli jesteś lub będziesz po prostu klientem tego sklepu to prawdopodobnie na tym skorzystasz, gdyż otrzymasz produkty najtaniej oraz w wygodny dla Ciebie sposób.
Jeżeli posiadasz własny biznes i sprzedajesz w internecie to zdecydowanie warto zainteresować się tą platformą. Amazon już pojawił się w Polsce i będzie oznaczać to spore zmiany na rynku w perspektywie lat. W przypadku tak dużego gracza my jako sprzedawcy otrzymujemy nowe możliwości oraz dostęp do ogromnego rynku.
Ja sprzedając e-booki i książki z Polski posiadam dostęp do klientów z całego świata oraz przede wszystkim do klientów z USA. Co więcej publikuję produkty elektroniczne, które są w łatwy sposób skalowalne za pomocą technologii i zasięgu Amazona. Mogę sprzedawać książki drukowane na żądanie w USA i nie ponoszę żadnych kosztów oraz ryzyka publikacji. Prowadzę z Polski mały biznes na skalę światową używając największej platformy e-Commerce na świecie.
Jeżeli chcesz poznać sprzedaż na Amazon od kuchni i zobaczyć mój biznes to zapisz się na darmowy kurs Amazon i biznesu online, w którym pokazuję dużo wartościowych informacji związanych ze sprzedażą na Amazonie oraz z biznesem e-commerce.