Czy wciąż warto publikować na Amazon KDP? Najczęstsze wątpliwości osób początkujących

Amazon KDP (Kindle Direct Publishing) działa już od 2007 roku i jest największą na świecie platformą sprzedażową, jeżeli chodzi o prosty self-publishing. Jest to bardzo ciekawy model biznesowy i coraz więcej osób planuje publikować tam własne produkty w postaci e-booków oraz prostych bezkosztowych książek (tzw. zeszyty). Rynek się jednak bezustannie zmienia i wiele osób obawia się konkurencji i przesycenia rynku. W takim razie czy warto publikować na Amazon KDP w obecnych czasach?

Każda książka wydana przez Amazon KDP (e-booki, książki drukowane na żądanie, proste produkty low-content) trafia do największej platformy sprzedażowej na świecie jaką jest sklep Amazona. Daje to dostęp do bardzo dużej liczby klientów. Dzięki temu osoba mieszkająca np. w Polsce może bardzo łatwo opublikować swoje produkty nawet bez żadnych kosztów oraz bez działalności gospodarczej (Amazon KDP działa na zasadzie praw autorskich). Wydaje się to idealnym modelem do prowadzenia swojego prostego biznesu w postaci publikacji produktów, ale jednocześnie pojawia się też wiele wątpliwości/problemów dla osób, które chcą zacząć działać na tej platformie. W tym poście chciałbym te początkowe wątpliwości rozwiać i nakierować Waszą uwagę na to co jest ważne. Poniżej kilka kwestii, które sprawiają, że wielu z Was często bardzo szybko rezygnuje z możliwości jakie daje nam Amazon:

  • Konkurencja na Amazonie jest zbyt duża.
  • Amazon jest przesycony produktami.
  • Amazon KDP jest tylko po angielsku.
  • Nie warto już zaczynać, ponieważ wszystko co dało się wymyślić zostało już opublikowane.
  • Brak mi odpowiednich umiejętności.
  • Nie wiem jak zacząć i brak mi wiedzy.
  • Nie potrafię regularnie pracować nad swoimi produktami.
  • etc.

Jak dokładnie działa Amazon KDP (Kindle Direct Publishing)?

Amazon KDP to platforma należąca do Amazona. Służy ona do publikacji produktów w postaci książek papierowych drukowanych na żądanie lub e-booków, które następnie pojawiają się w sklepie Amazon na sprzedaż. Na KDP można publikować z większości miejsc na świecie i Polska nie jest tutaj wyjątkiem. Po prostej rejestracji (jest ona darmowa) należy wypełnić deklarację podatkową i można już opublikować swojego e-booka lub prosty zeszyt. Produkty te po zaakceptowaniu pojawią się na sprzedaż na największych rynkach światowych w sklepie Amazon. Nie potrzeba zakładać do tego firmy i wystarczy rozliczyć się ze sprzedaży raz w roku. Więcej na temat tego jak działa Amazon KDP pisałem w tym poście.

Publikowanie produktów na Amazonie w postaci książek przez KDP to prawie 100% dochód pasywny
Publikowanie produktów na Amazonie w postaci książek przez KDP to prawie 100% dochód pasywny

Ja sam rozpocząłem publikację jeszcze w 2016 roku, gdy w Polsce nikt nie słyszał o Amazon KDP. Pomimo wielu trudności oraz pochłaniającej pracy w restauracji bardzo intensywnie publikowałem przez około 1,5 roku. Na początku były to poradniki pisane dla mnie na zlecenie, a następnie zainteresowałem się publikacją prostych bezkosztowych produktów (tzw. zeszyty). Publikacja prostych zeszytów pozwoliła mi wydać w sumie około 800 produktów i dzięki temu dość szybko osiągnąłem wysoką sprzedaż, która zresztą utrzymuje się do dzisiaj i daje mi nieprzerwany oraz praktycznie stuprocentowy dochód pasywny. Zyskałem dzięki temu sporo wolności i z czasem skupiłem się na blogowaniu. Finalnie minęły już lata od rzucenia pracy na etacie i dzisiaj pracuję już wyłącznie na własny rachunek.

Czy Amazon jest przesycony? Czy konkurencja jest duża?

Jest to jedna z najczęstszych obaw osób rozważających publikację na tej platformie. Widząc mojego bloga możecie sobie pomyśleć, że już wszystko na KDP zostało wymyślone i opublikowane. Wielu z moich kursantów przerabiając pierwsze lekcje kursu Produkt24 widzi na Amazonie dużą ilość produktów, które sprzedają się tam świetnie od lat. Może to demotywować na starcie, ponieważ konkurencja jest faktycznie spora i naturalnie budzi to Wasze obawy. Ja zaczynając swoją publikację na Amazon KDP w 2016 roku miałem dokładnie takie same odczucia. Gdy szukałem swoich pierwszych pomysłów na produkty spotykałem się z ogromną konkurencją i widziałem wiele świetnie sprzedających się bestsellerów. Bałem się, że nie znajdzie się dla mnie wśród nich wolne miejsce, ale pomimo strachu postanowiłem działać. Moja druga książka okazała się bestsellerem, a wydawane w następnych latach proste produkty sprzedawały się równie dobrze i na moim koncie pojawiło się jeszcze kilka produktów, które również otrzymały łatkę bestsellera.

Konkurencja na Amazonie jest spora, ponieważ teoretycznie każdy może w łatwy sposób rozpocząć publikację na KDP. Tylko z samym kursem Produkt24 wystartowało już ponad 2000 osób. Te liczby mogą motywować lub wręcz przeciwnie, ponieważ każdy z Was może myśleć, że to już nie jest najlepszy czas na start. Lata temu konkurencja była duża. Dzisiaj jest tak samo, a za 5 lat Amazon będzie posiadać jeszcze więcej świetnych produktów. Czy oznacza to, że nie warto już publikować?

Zapisz się na darmowy webinar "Twój Pierwszy 1000 zł na Amazon KDP" - więcej informacji oraz zapisy na stronie webinaru TUTAJ

Najlepszy moment był 5 lat temu i jest też dzisiaj…

Ostatnio na spotkaniu dla czytelników bloga w Krakowie, ktoś powiedział mi, że moje produkty dobrze sprzedają się po latach, ponieważ zostały wydane już jakiś czas temu i dzięki temu są dobrze wypozycjonowane w wyszukiwarce Amazona. Ciężko to zmierzyć, ale jest w tym pewnie sporo prawdy. 5 lat temu stałem jednak przed takim samym dylematem jak wielu z Was dzisiaj.

Nie ma idealnego momentu na start. Jedyne co jest pewne to to, że za kilka lat konkurencja będzie również duża i prawdopodobnie łatwiej nie będzie. Tyczy się to każdego aspektu życia i biznesu. W praktycznie każdej branży nie jesteśmy sami i jedyne co można zrobić to po prostu działać i starać się dawać jak największą wartość. Warunki nigdy nie będą idealne i ja sam startując z publikacją na Amazonie oraz później z blogiem nie miałem odpowiedniej sytuacji. Brakowało mi czasu (pracowałem jako menedżer restauracji), a konkurencja na Amazonie już dawno zarabiała krocie. Postanowiłem jednak pracować bez względu na przeszkody i dzięki temu już prawie od 2 lat nie pracuję na etacie w restauracji.

Warto też spojrzeć w przyszłość, ponieważ blokady gospodarcze spowodowane koronawirusem okazały się dla Amazona oraz dla całego rynku e-commerce bardzo korzystne. Konkurencja wśród sprzedawców jest wprawdzie duża, ale Amazon rozwinął się niesamowicie i pojawiło się na nim bardzo dużo nowych klientów. Amazon zaczyna również oferować nowe rynki dla sprzedawców. W zeszłym roku Amazon otworzył się bardzo na Kanadę, gdzie moje produkty wydane jakiś czas temu zyskały zupełnie nowe życie oraz nawet uzyskałem tam status bestsellera dla prostego zeszytu.

Jak kształtuje się przyszłość?

To nie jest tak, że w 2020 roku wszystko zostało już wymyślone. Świat pędzi coraz szybciej do przodu i gdy ja zaczynałem w 2016 roku też wydawało mi się, że to już szczyt naszych ludzkich możliwości. Ludzie od zawsze tak myślą i często przez to przestają wierzyć w możliwość osiągania swoich celów.

Przede wszystkim Amazon (szczególnie w dobie koronawirusa) zyskuje wielu nowych klientów, którzy są wręcz zmuszeni do robienia zakupów w sieci. Co więcej Amazon rozszerza swoją działalność na nowe rynki oraz kraje, czego świetnym przykładem jest właśnie Kanada. Jest też pewne, że Amazon prowadzi zaawansowane prace nad wejściem na polski rynek. W naszym kraju istnieje już wiele magazynów tego światowego giganta oraz działają drukarnie, które od dawna drukują książki na potrzeby europejskiego KDP. Każdy kto w trakcie pojawienia się Amazona w Polsce będzie już działać na platformie KDP otrzyma zdecydowaną przewagę na starcie.

Dlatego warto patrzeć w przyszłość, która zdecydowanie jeszcze nas zaskoczy rozwojem technologii. Za 10 lat Amazon w Polsce będzie tak oczywistą rzeczą jaką dzisiaj jest np. Allegro lub Empik. Czy 15 lat temu ktoś z Was przewidział, że dzisiaj każdy będzie nosić w kieszeni zaawansowanego smartfona oraz, że będzie tyle aut hybrydowych na drogach? Podejrzewam, że mało kto zdawał sobie sprawę z nadchodzących zmian i te zmiany cały czas się dzieją - nawet szybciej niż dotychczas. Dlatego warto działać, ponieważ zawsze będzie miejsce na tworzenie nowych produktów i jestem zdania, że światowy rynek e-commerce najlepsze ma jeszcze przed sobą.

Jak zacząć publikację na Amazon KDP?

Na ostatnim spotkaniu w Krakowie padło wiele pytań na temat tego jak rozpocząć publikację na Amazonie, a dyskusje odnośnie sukcesów na KDP trwały do rana i jeszcze dzień później. Mogę dla Was wyróżnić 2 najważniejsze aspekty, które trzeba wziąć pod uwagę na starcie.

1. Wiedza techniczna - można ją uzyskać choćby na tym blogu - w dużej mierze za darmo lub też skorzystać z kursów, które poprowadzą Was krok po kroku. Kursy online oferują całą wiedzę w pigułce i pozwalają zaoszczędzić wiele czasu oraz pieniędzy. Uchronią Was one od wielu błędów osób początkujących oraz dadzą doświadczenie zdobywane przez lata pracy osób, które swoje sukcesy już osiągnęły. Więcej na temat wyboru kursu Amazona znajdziesz w tym poście.

2. Twoje podejście i przekonania - podejrzewam, że ta kwestia interesuje raczej mniejszą część osób, które chcą osiągać swoje sukcesy na KDP i nie tylko. Ja jestem jednak zdania, że wiedza to tylko 20% sukcesu i to właśnie podejście kursantów decyduje o ich sukcesie. Dlaczego tak uważam? Mój kurs Produkt24 kupiło już ponad 2000 osób, ale pomimo wartościowej wiedzy w nim zawartej wielu kursantów nawet nie przerobiło całości kursu. Bardzo często powtarzającą się historią jest sytuacja, gdy ktoś kupuje kurs i przerabia powiedzmy połowę dostępnych lekcji. Osoba taka wydaje następnie swój pierwszy produkt z błędami (odpowiedzi i wskazówki są lekcjach, których ta osoba nie przerobiła) i padają wtedy często banalne pytania w naszej grupie dla kursantów. Potem mija kilka tygodni i pierwsze produkty nie sprzedają się lub sprzedaje się tylko kilka sztuk. Osoba taka rezygnuje i po miesiącu stwierdza, że to biznes nie dla niej.

Widzicie tutaj, gdzie leży problem? Wiedzę należy posiadać i jestem zdania, że zdecydowanie nie ma co się wahać przed kupnem szkolenia lub dobrej książki na wybrany temat (nie chodzi mi tu tylko o KDP). Jednak duża część osób nie posiada odpowiedniego podejścia i skutkuje to szybką rezygnacją z tworzenia czegoś co wymaga regularnej pracy. Ja sam przez lata pracy nauczyłem się, że liczy się przede wszystkim systematyczność oraz odpowiednie przekonania. To właśnie dzięki myśleniu długoterminowym kursanci odnoszą sukcesy i posiadają regularne zarobki. Wystarczy tylko zdobyć wiedzę i następnie pracować systematycznie. Niestety brak przekonań skutkuje szybką rezygnacją i poszukiwaniem kolejnej wspaniałej okazji na własny biznes…

Pocieszający w pewnym sensie jest fakt, że konkurencja na Amazonie (i biznesie w ogóle) nie jest wcale, aż tak duża jakby się mogło wydawać. Duża część osób publikujących na Amazon KDP wydaje kiepskie produkty (to normalne na początku) i szybko rezygnują z publikacji. Tysiące sprzedanych kursów Amazona i popularność KDP wcale nie oznaczają, że konkurencja jest aż tak ogromna, ponieważ mało kto jest w stanie przez długi okres czasu realizować swoje plany. Wśród moich kursantów można znaleźć osoby, które mają świetne wyniki oraz dużo osób, które odpuściły nawet po pierwszych małych sukcesach. Zabrakło im motywacji i odpowiedniego planu długoterminowego. Jest to w pewnym sensie dobra wiadomość dla Ciebie, ponieważ jeżeli tylko podejdziesz do tworzenia biznesu na poważnie to konkurencja przestaje być problemem.

Podejdź do Amazona KDP jak do biznesu (nie jak do hobby)

To chyba najlepsza rada jaką otrzymałem swego czasu od mojego mentora. Amazon KDP bardzo “kręci” nas na początku, ponieważ oferuje naprawdę dużo, bez praktycznie żadnego ryzyka. Jednak regularne publikowanie przez np. 6 miesięcy każdego dnia nie ma już nic wspólnego z ekscytacją, ponieważ trzeba po prostu ciężko pracować. Jednak nagrodą jest tutaj zapłata w postaci dochodu pasywnego, który będzie do nas spływać (jak damy wartość swoim działaniem) przez wiele następnych lat. Oznacza to dużą dawkę wolności i naprawdę można to osiągnąć.

Strategia, którą proponuję moim kursantom jest prosta. Należy wyznaczyć sobie cel w postaci np. opublikowania 300 prostych produktów w ciągu roku. Ilość produktów wcale nie jest w tym przypadku duża i chodzi tutaj o systematyczność. Amazon KDP (i każdy inny biznes w sieci oraz poza nią) nie działa, gdy tworzymy go przez kilka tygodni. Zalecam zawsze zaplanować sobie powiedzmy 3 wieczory w tygodniu i przeznaczyć w te dni np. 3 godziny na pracę. Te okienka czasowe należy traktować jak pracę, której nie można pominąć. Takie podejście stosowane regularnie przez rok pozwoli nam wydać kilkaset prostych produktów, które będą wartościowe i dzięki temu zapewnią nam zarobek w długim okresie czasu. Jak widzisz nie chodzi tutaj o wiedzę, którą można łatwo zdobyć za kilkaset złotych i przyswoić w ciągu dosłownie kilku dni - to Twoje podejście i etyka pracy decydują o sukcesie lub o porażce.

Jednak, gdy minie kilka tygodni i pojawia się pierwsza sprzedaż (np. w USA) to przekonania większości osób zmieniają się całkowicie. Zaczynamy wtedy rozumieć, że możliwe jest sprzedawanie własnego produktu na drugim końcu świata i jest to świetny wstęp do regularnej sprzedaży na zdecydowanie większą skalę.

Czy wciąż warto publikować na KDP - podsumowanie i kilka rad na start

  • Konkurencja na Amazon KDP była duża i będzie duża.
  • Nie ma idealnego momentu na start, ale na pewno lepiej zacząć dzisiaj, niż za 5 lat.
  • Na Amazonie publikuje bardzo dużo osób, ale tylko niewielki procent z nich podchodzi do tego biznesu na poważnie. Dlatego konkurencja nie jest, aż tak duża jak się może czasem wydawać.
  • Nie bój się zainwestować w wiedzę, ponieważ pozwoli Ci to uniknąć wielu kosztownych problemów.
  • Wiedza to jednak tylko 20% sukcesu - cała reszta (80%) to Twoje przekonania i skupienie na pracy przez długi okres czasu.
  • Podejdź do publikacji na KDP jak do swojego biznesu, a nie jak do hobby.
  • Zaplanuj publikacje na przestrzeni roku (rozpisz sobie cele) i trzymaj się swojego planu.
  • Wyznacz sobie okienka czasowe w każdym tygodniu na pracę związaną z Amazon KDP.

Na sam koniec dodam jeszcze, że nowi kursanci bezustannie sprzedają swoje pierwsze produkty i Amazon zawsze daje szansę nowym sprzedawcom. W naszej grupie dla kursantów Produkt24 regularnie widzę sukcesy w postaci pierwszych sprzedaży. Zasada jest prosta - jeżeli stworzony produkt daje wartość i jest zrobiony dobrze to ma on duże szanse na regularną sprzedaż przez lata. Zapraszam Cię na początek do darmowego kursu Amazona i biznesu online, gdzie dowiesz się jak mój biznes wygląda od kuchni oraz od czego najlepiej zacząć. Jeżeli chcesz zobaczyć opinie kursantów oraz ich sukcesy sprzedażowe to zajrzyj na stronę kursu Produkt24.

Czy wciąż warto publikować na Amazon KDP? Zobacz wideo:

Słuchaj w formie Podcastu:

Podcast możesz pobrać na dysk lub subskrybować na swoim urządzeniu w wybranych aplikacjach (ikonki w prawym górnym rogu Playera). Więcej informacji TUTAJ

    11 replies to "Czy wciąż warto publikować na Amazon KDP?"

Skomentuj