Amazon KDP, zeszyty i proste produkty - wielkie zmiany na Amazonie!

Amazon KDP i zeszyty (bezkosztowe produkty Low-content) to metoda zarabiania od lat bardzo mi bliska i która w ostatnim czasie doznała ogromnej zmiany ze strony Amazona. Zmiana ta jest bardzo zaskakująca, ponieważ osobiście spodziewałem się tego, że Amazon KDP pójdzie w stronę raczej stopniowego wycofywania się z rynku publikacji prostych produktów (tzw. zeszytów), a tu niespodzianka - właśnie otrzymaliśmy od Amazona bardzo dobre wieści w tym temacie. Jest to wg mnie najważniejsza zmiana na Amazon KDP od wielu lat i zmiana zdecydowanie na plus.

Najważniejsze linki:

Publikacja na Amazon KDP była dla mnie początkiem wielkich zmian osobistych, ponieważ ten rodzaj sprzedaży produktów w internecie pozwolił mi stworzyć pierwszy dochód pasywny i jednocześnie dzięki KDP zrozumiałem, że mogę zarabiać zupełnie inaczej niż na etacie w restauracji. W 2016 odkryłem tą platformę i nie mogłem uwierzyć, że w polskim internecie nie można było wyszukać żadnej wzmianki na ten temat. Publikację rozpocząłem od sprzedaży książek z treścią, czyli od ebooków. Początki były trudne, ale moja druga książka (prosty poradnik dla kobiet, którego napisanie zleciłem) był przez pół roku bestsellerem w USA. Z czasem moją uwagę przykuł również temat publikacji prostych produktów, które opierały się pustym środku i samodzielnie stworzonej okładce. Metodę tą przedstawił mi mój belgijski mentor Sammy, który przez długi czas uczył mnie publikacji na Amazon KDP. Model publikacji prostych książek (Sammy nazywał je “Shitty Books” 🙂) miał jedną bardzo znaczącą zaletę - wydanie produktu/książki nie wymagało żadnych kosztów i tego typu produktów można było wydawać nawet kilka dziennie. Jako, że potrafiłem tworzyć prostą grafikę (nie byłem w żadnym wypadku ekspertem) to postanowiłem zgłębić temat. W ciągu kilku miesięcy wydałem kilkaset produktów i osiągnąłem sprzedaż w wysokości kilku tysięcy produktów w ciągu miesiąca co pokazało mi, że mogę zarobić w ten sposób więcej niż jako menedżer restauracji. To było to. Odkryłem sposób na ciekawy biznes, a w Polsce nikt o temacie Amazon KDP nawet wtedy jeszcze nie słyszał.

W 2018 roku wystartowałem z moim blogiem i wprowadziłem do polskiego internetu pojęcie “zeszytu”, czyli prostego produktu Low-content. Z moim kursem Produkt24 swoje produkty wydało już kilka tysięcy osób. Przy okazji niektóre z tych osób zaraz po zakupie kursu zostało szybko ekspertami i wydali oni również swoje kursy. 🙂 Kończąc jednak uszczypliwości - w ciągu kilku ostatnich lat temat publikacji na Amazon KDP stał się u nas w kraju całkiem popularny. Często słyszę w związku z tym pytanie" Tomek, czy warto dalej publikować na Amazon KDP?". Otóż uważam, że dawno nie było tak dobrego okresu na start jak dziś.

Amazon KDP nigdy oficjalnie nie uznawał produktów Low-content

Co ciekawe temat zeszytów i produktów Low-content nigdy przez Amazona nie był formalnie uregulowany. Mnóstwo osób na świecie zarabia od lat w ten sposób duże pieniądze, ale sama platforma Amazon KDP z założenia jest platformą dla książek z treścią. Nie przeszkadzało jednak to niektórym w publikowaniu nawet kilkuset prostych produktów tygodniowo, które to nie posiadały żadnej treści. W ostatnim czasie dochodziły mnie słuchy w naszej grupie dla kursantów, że Amazon potrafił robić problemy z prostymi produktami i zdarzały się nawet blokady kont. Co najgorsze KDP nie informowało dlaczego jest problem z danymi produktami co skutkowało wieloma niejasnościami. Ostrzeżenia czy blokady kont często odbywały się bez jakichkolwiek wyjaśnień i powodem tego był brak jakichkolwiek zasad związanych z publikacją prostych produktów. Jak można wymagać czegoś od osób publikujących skoro nie ma oficjalnych zasad? Rodziło to wiele problemów, ale finalnie możemy odetchnąć, ponieważ Amazon KDP wprowadził specjalną kategorię dla produktów Low-content.

Amazon KDP oficjalnie wprowadza produkty Low-content (zeszyty)

Przez lata bałem się, że Amazon powie w końcu dość, a powiedział “chcemy więcej” - tak można w skrócie tą zmianę określić. Jestem z tego powodu bardzo szczęśliwy, ponieważ wszystkie osoby, które publikują na Amazon KDP, lub które zamierzają zacząć zarabiać w ten sposób, w końcu mogą robić to legalnie i oficjalnie. Nie trzeba już balansować na granicy regulaminu. Widać też, że rynek prostych produktów był tak duży, że Amazon KDP postanowił go wspierać (zarabiać na nim 🙂). Tak przy okazji - jeżeli chcesz dowiedzieć się jak dokładnie działa Amazon KDP to zapraszam do tego posta.

Co się zmieniło?

Amazon wprowadził do swojego regulaminu informacje dotyczące produktów Low-content oraz tego jak takie produkty publikować. Po latach finalnie otrzymaliśmy definicję produktu Low-content. Wg regulaminu Amazon KDP produkt Low-content to:

A low-content book has minimal or no content on the interior pages. These pages are generally repetitive and designed to be filled in by the user. Common examples include notebooks, planners, journals, and other similar works. This does not typically include activity/puzzle books or coloring books, generally do not feature repetitive content on each page.

Tłumacząc to na język polski: Książka Low-content ma minimalną zawartość lub jej brak na wewnętrznych stronach. Te strony są zazwyczaj powtarzalne i przeznaczone do wypełnienia przez użytkownika. Typowe przykłady to notatniki, planery, dzienniki i inne podobne produkty. Zazwyczaj nie obejmuje to książek z ćwiczeniami/zagadkami ani kolorowanek, które nie zawierają zazwyczaj powtarzających się treści na każdej stronie.

Amazon KDP, zeszyty i proste produkty - wielkie zmiany na Amazonie!
Źródło: https://kdp.amazon.com/en_US/help/topic/GGE5T76TWKA85DJM

Definicja ta jest o tyle ciekawa, że produkty trochę bardziej rozbudowane (Activity Books, kolorowanki) nie są zaliczane już do produktów Low-content. Warto mieć to na uwadze i stosować się do wytycznych Amazona. Zwłaszcza, że po tych wszystkich latach finalnie mamy jakieś wytyczne. 🙂

Amazon KDP utworzył specjalną kategorię dla produktów Low-content i od teraz każdy twórca (w swoim panelu Amazon KDP) ma opcję zaznaczenia tego typu produktu, jeżeli jego produkt klasyfikuje się do produktów Low-content.

Nowa kategoria dla produktów Low-content
Nowa kategoria dla produktów Low-content na Amazon KDP

Same zmiany na plus? Niekoniecznie…

Warto też napisać jakie są negatywne skutki opisywanych zmian dla osób publikujących proste produkty na Amazon KDP. Wprowadzenie kategorii Low-content uważam za wręcz "przełomowe" i bardzo pozytywne działanie ze strony Amazona, które dodatkowo pokazuje, że Amazon długoterminowo chce jednak wspierać proste produkty (widać dobrze na tym wychodzi finansowo). Warto jednak wspomnieć o kilku kwestiach na które należy uważać oraz, które można uznać za negatywne.

1. Brak numeru ISBN dla produktów Low-content

Do tej pory Amazon oferował nam darmowy ISBN dla każdego produktu - również dla takiego bardzo prostego. Jeżeli zaznaczymy podczas publikacji opcję “Low-content” to w tym przypadku Amazon już nam numeru ISBN nie zaoferuje. Możemy owszem numer ISBN dostarczyć samodzielnie (w Polsce numery te są darmowe), ale założenie wg Amazona jest takie, że produkty Low-content tego numeru po prostu nie muszą już posiadać. Wiąże się to pewnie z kosztami, które Amazon ponosił (każdy numer ISBN to koszt dla Amazona). Z drugiej strony prosty zeszyt wydany na Amazonie takiego numeru po prostu nie potrzebuje i numery ISBN są z założenia dla książek, a nie dla notatników. Uważam to za dobrą zmianę, ponieważ unikamy zamieszania. Prosty zeszyt to nie książka.

Brak numeru ISBN dla produktów Low-content
Brak numeru ISBN dla produktów Low-content

2. Brak opcji rozszerzonej dystrybucji (Expanded Distribution)

Od teraz produkty Low-content (bez numeru ISBN) nie mogą być sprzedawane poza Amazonem dzięki rozszerzonej dystrybucji. Było to niewątpliwie atutem, ponieważ nasze produkty miały szansę na sprzedaż poza sklepem Amazona u zewnętrznych sprzedawców. Z mojego doświadczenia Expanded Distribution niespecjalnie sprawdzała się w przypadku bardzo prostych produktów, ale przy produktach bardziej zaawansowanych można dzięki rozszerzonej dystrybucji zyskać dodatkowe rynki zbytu. Jest to minus, ale wracając do definicji produktów Low-content to wyraźnie widzimy, że bardziej zaawansowanych produktów nie musimy wcale wrzucać do działu Low-content i ograniczać sobie dodatkowych opcji dystrybucji.

3. Brak opcji “Look inside”

Jeżeli zdecydujemy się na zaznaczenie opcji “Low-content” to nasz produkt na stronie sprzedażowej nie będzie posiadać opcji, która umożliwia kupującym na “zaglądnięcie” do środka produktu. Jest to niewątpliwie minus. Na pocieszenie warto dodać, że w przypadku prostych produktów Amazon często tej opcji unikał i trzeba było długo czekać na jej aktywację.

4. Brak możliwości łączenia produktów Low-content w serie

Możliwość łączenia produktów w serie istnieje na KDP od stosunkowo niedawna. Produkty Low-content nie mogą być niestety łączone w serie przy pomocy tej opcji Amazona. Warto też wspomnieć, że seria to nie to samo co profil autora. Wciąż można (i powinno się) tworzyć profil autora dla danej marki naszych prostych produktów.

Zapowiada się dobrze, czyli podsumowanie

Na świecie dzieje się źle (wojna, inflacja, wirusy, wzrost stóp procentowych - pozostaje czekać tylko na lądowanie kosmitów) i bardzo się cieszę, że chociaż ze strony Amazona mamy ogromny krok na przód - szczególnie dla naszej społeczności osób, które wydają na Amazonie swoje proste produkty. Amazon swoimi działaniami sugerował od jakiegoś czasu, że proste produkty w formie zeszytów są nie do końca mile widziane, a tymczasem zaoferował rozwiązanie tego problemu w stronę bardzo dla nas pozytywną. Dzisiaj po tych wszystkich latach publikacji tysięcy zeszytów przez Amazon KDP finalnie ogłaszam, że w końcu możemy to robić legalnie. 🙂

Amazon KDP, zeszyty i proste produkty - wielkie zmiany na Amazonie! - zobacz wideo:

Słuchaj w formie Podcastu:

Podcast możesz pobrać na dysk lub subskrybować na swoim urządzeniu w wybranych aplikacjach (ikonki w prawym górnym rogu Playera). Więcej informacji TUTAJ

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.