Content Marketing, czyli jak robić skuteczny marketing w sieci?

Content Marketing, czyli jak robić skuteczny marketing w sieci?
Content Marketing, czyli jak robić skuteczny marketing w sieci?

Ten blog koncentruje się w dużej mierze na tworzeniu biznesu w internecie oraz na publikacji produktów, które mają na siebie zarabiać. Jednak jak skutecznie promować nasze dowolne produkty w internecie i własny biznes w ogóle? Odpowiedzią na to pytanie będzie w większości sytuacji Content Marketing, czyli marketing treści.

Co to jest Content Marketing?

Wikipedia podaje następującą definicję Content Marketingu:

Content marketing, czyli tzw. marketing treści – strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania (np. zakupu produktów lub usług) przynoszącego zysk. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.

Mówiąc inaczej Content Marketing to dawanie wartościowych treści za darmo. Niezależnie w jakiej branży działasz - praktycznie zawsze możesz wykorzystać tworzenie atrakcyjnych treści do promowania swojego biznesu, produktów i usług. Dając dużo wartościowych (lub nawet po prostu rozrywkowych) treści na wybrany temat pomagamy rozwiązywać dane problemy i dzięki temu nawiązujemy relacje z potencjalnymi przyszłymi klientami.

Content Marketing, czyli jak robić skuteczny marketing w sieci
Content Marketing, czyli jak robić skuteczny marketing w sieci

Content Marketing nie jest niczym nowym. Weźmy dla przykładu gazety wydawane od dawna na świecie. W gazecie możemy znaleźć różnego rodzaju informacje, czyli właśnie treści. Są gazety, które specjalizują się w codziennych newsach, polityce, czy też gazety oferujące kompletnie bzdurne informacje. Często takie produkty są monetyzowane przychodami z reklam lub przychody te stanowią jedno z głównych źródeł zarobku. Jeszcze lepszym przykładem są gazety darmowe, gdzie dostajemy darmowy Content Marketing i jeszcze więcej reklam.

W obecnych czasach mamy portale internetowe, blogi, YouTube i Social Media. Technologia umożliwia pojedynczej osobie stworzenie np. eksperckiego bloga lub bardzo popularnego kanału na YouTube. Dobre treści i technologia pozwalają promować takie przedsięwzięcia bardzo łatwo. Świat i technologia się zmienia, ale zasady panujące na rynku już nie.

Przykłady Content Marketingu w różnych rodzajach biznesu

Oczywistym przykładem marketingu treści jest tworzenie wpisów na blogu i filmów na YouTube, gdzie dajemy regularnie określoną wartość naszym odbiorcom. Możemy w ten sposób zainteresować naszymi treściami wiele osób. Jednak co możemy w ten sposób promować?

Content Marketing, czyli marketing treści to podstawa wielu biznesów
Content Marketing, czyli marketing treści to podstawa wielu biznesów

Przykład nr 1: Blogowanie i szeroko pojęty biznes w sieci. Marketingiem treści można promować praktycznie wszystko. Prowadząc bloga i kanał na YouTube z wartościowymi informacjami możesz promować własne produkty np. w sklepie internetowym. Mogą być to kursy online, produkty fizycznie, konsultacje, usługi wykonywane osobiście przez Ciebie lub przez Twoją firmę. Możesz też zarabiać na polecaniu innych produktów przy pomocy afiliacji. Ja tak robię na swoim blogu, gdzie sprzedaję własne kursy online oraz zarabiam jednocześnie na polecaniu innych produktów za pomocą afiliacji.

Tworzenie treści w internecie jest chyba najlepszym przykładem, gdyż w dzisiejszych czasach każdy może to robić samodzielnie. Skala internetu i technologia sprawiają, że nie trzeba już specjalistycznego sprzętu i kapitału, żeby zaistnieć ze swoimi treściami i biznesem.

Przykład nr 2: Firma świadcząca określone usługi. Content Marketing sprawdza się też doskonale w zupełnie innych branżach niż tylko blogowanie i szeroko pojęty biznes online.

Za pomocą wartościowych darmowych treści można promować praktycznie wszystko. Dla przykładu iFirma (firma, która zajmuje się księgowością online dla firm) tworzy świetnego bloga na temat prowadzenia własnej firmy od strony księgowej. Dają oni dużą wartość i dzięki temu docierają do wielu nowych potencjalnych klientów.

Prowadząc np. własną siłownie możesz tworzyć ciekawe i pomocne treści (np. filmy treningowe) związane z Twoją branżą. Wiele osób skorzysta na tym i część z nich również zakupi na pewno Twoje usługi.

Jeżeli masz warsztat samochodowy to również możesz stworzyć wartościowe treści i pomagać ludziom, którzy może nie mają pojęcia na temat np. użytkowania i serwisowania samochodu. Regularne treści, które będą pomocne z pewnością zbudują zaufanie do Twojej firmy i zapewnią Ci masę nowych klientów.

Przykład nr 3: Ekspert i marka osobista. Tworząc markę osobistą i sprzedając swoje usługi masz szerokie pole do popisu. Nie ważne czy zajmujesz się treningiem personalnym, jesteś psychologiem, lekarzem lub hydraulikiem. Tworząc regularne treści, które dają realną wartość zapewnisz sobie wielu nowych klientów, którzy doskonale będą Cię znać dzięki Twoim treściom.

Świetnym przykładem są też osoby znane i popularne, które tworzą luźne treści rozrywkowe na YouTube, czy też w Social Mediach. Content Marketing nie bywa w tym wypadku specjalnie merytoryczny. Chodzi głównie o dostarczanie rozrywki i regularne publikowanie ciekawych treści przy pomocy własnej osoby.

Przykłady można by wymieniać bez końca - aktorzy, sportowcy, osoby publiczne i celebryci. Przy ogromnych zasięgach Content Marketing umożliwia promocję praktycznie dowolnych produktów.

Content Marketing świetnie działa z marką osobistą

Decydując się na promocję własną twarzą swojej firmy i swoich produktów zyskujesz dużą przewagę. Tworząc treści w postaci bloga lub własnego kanału możesz o wiele łatwiej tworzyć skuteczny marketing wybranych produktów i usług. Za pomocą własnej osoby możesz promować zarówno własne książki, kursy online, ubrania, czy nawet sieć restauracji na całym świecie.

Bardzo ciekawym przykładem jest pan o imieniu Nusret Gökçe (znany też jako Salt Bae), który przy pomocy filmów (czyli właśnie Content Marketing) na YouTube oraz na Instagramie promuje sieć swoich restauracji. Możemy zobaczyć go jak kroi steki i ćwiczy o poranku.

Jak widać w tym przypadku przy pomocy przerysowanych i interesujących treści można promować bardzo skutecznie nawet międzynarodową sieć restauracji. Jest to świetny przykład, że regularne publikowanie rozrywkowych i oryginalnych treści może bardzo skutecznie reklamować dowolną usługę, czy też produkt. 

Salt Bae i jego Content Marketing, który promuje doskonale jego restauracje na całym świecie
Salt Bae i jego Content Marketing, który promuje doskonale jego restauracje na całym świecie

To tylko dość ekstremalny przykład, ale chcę Ci pokazać, że bardzo rzeczowy jak i zarazem sprytny marketing treści może dać bardzo wiele korzyści dla Twojego biznesu. Nie ważne, czy jest to prosty produkt w internecie, restauracja, czy może warsztat samochodowy.

Przede wszystkim dawaj wartość w tym co publikujesz

Może tworzysz kanał rozrywkowy na YouTube, promujesz restaurację lub piszesz eksperckiego bloga skierowanego do wąskiej społeczności. W każdym z tych przypadków kluczem do sukcesu jest dawanie treści, które są wartościowe.

W przypadku rozrywki te treści muszą po prostu dawać rozrywkę. Jeżeli dajesz specjalistyczną wiedzę to ta wiedza musi być użyteczna dla Twoich odbiorców.

W moim przypadku jest to dawanie wiedzy z zakresu poprawy życia i biznesu online. Mój blog pomaga wielu osobom za darmo poprawiać wiele aspektów ich życia. Nie oczekuję wcale, że te osoby mi zapłacą za moją pracę. Wiem, że wiele z nich po prostu przeczyta artykuł lub oglądanie jeden z filmów na YouTube i tyle. Jednak część z tych osób zechce z czasem bardziej szczegółowo zgłębiać wiedzę, którą oferuję w moich kursach online i wtedy te osoby doskonale będą wiedzieć, gdzie mogą tą wiedzę znaleźć.

Dlaczego Content Marketing jest bardzo fair dla kupującego?

W przypadku Content Marketingu, klienci kupują często dopiero po dłuższym czasie. Wcześniej takie osoby zaznajamiają się z naszymi treściami i czerpią z nich wartość. Każdy klient, który zdecyduje się z czasem kupić od nas określony produkt doskonale już wie co otrzyma po zakupie.

Co najważniejsze decyzja zakupowa takiej osoby jest w pełni świadoma, ponieważ dokonuje ona zakupu wybranego produktu, czy też usługi dopiero po czasie oraz po otrzymaniu już wartościowej wiedzy. Jeżeli osoba lub firma regularnie dostarcza wartościowych treści to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że produkty od tej firmy lub osoby będą również wysokiej jakości.

Jak tworzyć dobry Content Marketing?

Przede wszystkim musisz dołożyć wielu starań, aby dać wartość Twoim odbiorcom. Skup się na pomocy i nie oczekuj niczego w zamian. Jeżeli wykonasz swoją pracę dobrze i będziesz dawać treści regularnie to z czasem coraz więcej osób będzie z tych treści korzystać. Google i YouTube z biegiem czasu promują wartościowe treści, które są publikowane regularnie.

Nie musisz też mieć wcale ogromnej liczby osób korzystających z Twoich treści (blog, YouTube, Social Media etc.). Często w wybranej wąskiej niszy wystarczy np. tysiąc osób, które nas obserwują i korzystają z naszych treści. Nawet taka nieduża baza obserwujących może przekładać się na konkretne przychody.

Wszystko zależy jednak od branży i od profilu Twojej działalności. W moim przypadku nie posiadam wcale bardzo dużej społeczność wokół mojego kanału i bloga, ale wciąż to przekłada się na solidne przychody ze sprzedaży moich produktów.

Co więcej warto dodać, że tworzenie treści i Content Marketing muszą wynikać z Twojej wiedzy, doświadczenia oraz najlepiej też zainteresowań. Ja zajmując się publikacją książek i poprawą życia nie mam najmniejszego problemu z tworzeniem bardzo wartościowych treści na ten temat. Lubię to co robię i do tego potrafię te treści tworzyć dobrze pod kątem technicznym.

Jak sprawić, żeby nasze treści i z czasem produkty zostały odnalezione?

Dawaj wartość: Przede wszystkim dawaj wartość w swoich treściach. Nikt nie będzie z nich korzystać, jeżeli będą one słabe. Twórz artykuły, filmy i wpisy, które pomagają, dostarczają rozrywkę i rozwiązują dane problemy.

Aspekty techniczne i SEO: Nie wystarczy stworzyć merytorycznego wpisu na blogu lub filmu na YouTube. Liczy się zadbanie również o aspekty techniczne naszych treści. Muszą być one przede wszystkim łatwo wyszukiwalne. Warto się tutaj skupić głównie na SEO (Search Engine Optimization) oraz na dobrej jakość publikowanych materiałów. W przypadku SEO bardzo ważne są też odpowiednie słowa kluczowe, które pomagają innym odnaleźć nasze treści np. w Google lub na YouTube.

Artykuły, czy filmy muszą też prezentować się odpowiednio. Twój blog musi być przejrzysty i wyglądać dobrze, a filmy powinny być zrobione poprawnie pod kątem technicznym. Wprawdzie amatorskie nagrania odgrywają też swoją znaczącą rolę w Content Marketingu, ale jeżeli coś mówisz do kamery to musi być to słychać. 🙂

Pasja i szczerość: Jasne, że Content Marketing to promocja Twoich produktów i usług. Jednak publikowane treści (i produkty też) muszą mieć swoje fundamenty. Jeżeli prowadzisz bloga w dowolnej formie to Twoje treści muszą być oparte na Twoich umiejętnościach, doświadczeniu oraz najlepiej na Twojej pasji.

Niezależnie od rodzaju marketingu i treści, które przekazujesz - musisz interesować się daną tematyką i czuć się w niej dobrze. Tyczy się to biznesu jako całości. Nie możesz robić czegoś czego chociaż trochę nie lubisz, gdyż zarówno Twoje produkty jak i Twój marketing będą kiepskie.

Systematyczność: Tworzenie treści marketingowych musi być regularne. Content Marketing stosowany regularnie daje najlepsze efekty. Wykorzystując platformy takie jak Google, czy YouTube do publikacji treści marketingowych systematyczność ma ogromny wpływ na to jak Twoje materiały będą w nich pozycjonowane.

Twoi przyszli klienci często potrzebują czasu, aby Ciebie lub Twoją markę poznać. Jedynie regularne bardzo wartościowe treści sprawią, że Content Marketing zadziała.

Content Marketing, czyli jak robić skuteczny marketing w sieci? Zobacz wideo:

Słuchaj w formie Podcastu:

Podcast możesz pobrać na dysk lub subskrybować na swoim urządzeniu w wybranych aplikacjach (ikonki w prawym górnym rogu Playera). Więcej informacji TUTAJ

Więcej informacji i darmowej wiedzy:

★☆★ DARMOWY KURS AMAZONA I BIZNESU ONLINE: ★☆★

★☆★ WIĘCEJ WIEDZY I MOTYWACJI: ★☆★

★☆★ MOJE PRODUKTY I KURSY ONLINE: ★☆★

★☆★ PROGRAM PARTNERSKI: ★☆★

★☆★ CZYM JEST "OD KELNERA DO MILIONERA": ★☆★

Misją projektu "Od Kelnera Do Milionera" jest zmiana naszego życia na lepsze poprzez pokazanie, że wiele rzeczy można robić lepiej i inaczej niż wszyscy. "Od Kelnera Do Milionera" ma za zadanie dzielić się wiedzą i pomysłami związanymi z motywacją, sukcesem, pieniędzmi, nastawieniem do życia, zdrowiem, szczęściem, produktywnością, zarządzaniem swoim życiem, duchowością, związkami oraz wiele więcej.

★☆★ TOMASZ MICHERDA - KILKA SŁÓW O MNIE: ★☆★

Cześć! Nazywam się Tomasz Micherda.

Pasjonuję się biznesem internetowym (głównie publikacja książek na Amazonie oraz blogowanie), książkami oraz rozwojem osobistym poprzez naukę i codzienne działanie. Jestem twórcą OdKelneraDoMilionera.pl - projektu mającego na celu zmianę naszego myślenia i poprawę jakości naszego życia.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej to zapraszam Cię do artykułów na tym blogu oraz do subskrybowania mojego kanału na YouTube.

Dziękuję bardzo za wsparcie i życzę Ci wszystkiego dobrego!

Napisz komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny